Home
Up About us Wat is Trial Agenda Foto's Leden Forum Links Contact

Wat is Trial?


Biketrial is de meest technische sport die kan worden beoefend met een fiets. Het uiteindelijke doel van deze sport is obstakels berijden met het oog op zo weinig mogelijk strafpunten maken.

Een strafpunt kan je maken door een voet aan de grond te zetten, te vallen of door de tijdslimiet te overschrijden.


Wedstrijden worden meestal in de natuur gehouden, de obstakels variëren van rotsen tot boomwortels, rivieren, hellingen of een combinatie van dit alles. Hetgeen men ook steeds toepast, zijn combinaties van natuurlijke zones met artificiële zones om het de toeschouwers mogelijk te maken de rijders te volgen.


Zones zijn de verschillende parcours die het geheel vormen van 1 ronde, zo zijn er in totaal (variërend van de soort wedstrijd) 4 tot 8 zones per ronde en 1 zone is ca. 40 meter lang. In deze afgebakende zone liggen allerlei obstakels die men dan moet zien over te komen en de tijdslimiet voor 1 zone is 2.30 min.

Op een WK bv. zijn er dan 3 ronden met 8 zones voor de ½ finale en 2 ronden met 4 zones voor de finale.

De tijd die je hebt in de ½ finale is 5 uur om dus 24 zones af te leggen, voor de finale is dit maar 1u 15 min.



Strafpunten krijg je om volgende redenen toegekend in 1 zone:


1 voet ad grond = 1 strafpunt

2e voet ad grond = 2 strafpunten

3e voet ad grond = 3 strafpunten

4e voet ad grond = 4 strafpunten

5e voet ad grond = 5 strafpunten

Vallen = 5strafpunten

Hand plaatsen = 5 stafpunten

2.30min. overschr. = 5 strafpunten

Beide voeten op de grond = 5 strafpunten

- 5 strafpunten is het max. aantal dat je kan krijgen in 1 zone -


Rijder met minste strafpunten op het einde van de wedstrijd is de winnaar.


De 20” fiets


Technisch


BMX-wielen (klein) / 20-duims

Geen versnellingsapparaat

Hoge stuurpen

Lichter dan 26”


Praktisch


Wendbaar en dus mogelijkheid tot hoger springen (zijwaarts en frontaal)

Preciezere rijstijl vereist

Meestal met schijfremmen, vooraan en achteraan


De 26” fiets

Technisch


Mountainbikewielen (groter) / 26-duims

Geen Versnellingsapparaat

Lagere en kortere stuurpen

Zwaarder dan 20”


Praktisch


Minder wendbaar, gedeeltelijk door z’n lengte maar ook door z’n gewicht

Obstakels worden meestal rechtdoor genomen

Meestal met velgremmen vooraan en achteraan of met een schijfrem vooraan

Soepele rijstijl